Prova på att vara präst

Har avverkat 2 av 4 veckor på min allra första praktik som prästkandidat. Är ute i Öckerö församling på Hönö och Öckerö. Har idag gjort en liten debut, morgonbönen i morse föll på mitt ansvar, så en betraktelse kring Rut 1:16-17 levererades. Jag blev inte jättenöjd, men en mycket nyttig erfarenhet och man kan ju inte vara fullärd och vältalig redan i början.
 
I eftermiddag ska jag skriva min allra första predikan som jag ska leverera på söndag ute i Hönö kyrka och i Mariakyrkan på Öckerö. Har haft predikan någotsånär uttänkt i några veckor så det känns rätt okej, men det känns ändå otroligt nervöst - samtidigt som det känns hur kul som helst! Jag ska få predika för första gången, smaka på det mitt yrkesval kommer innehålla när jag är klar med studierna.
 
Under de veckor jag har varit här, och under de som kommer, så kommer jag ha få varit med och provat på det mesta. De första två veckorna var jag verkligen som en svamp, jag bara sög i mig så mycket jag kunde av alla erfarenheter jag fick. Vilket resulterade i en väldigt trött praktikant varje dag, men nu känner jag mig lite mer hemma i församlingslivet och allt vad det innehåller.
 
Nu är det ungefär 1,5 vecka kvar av min praktik och det blir väldigt tråkigt att lämna en bra handledare, en go församling och den vackra skärgårdsmiljön. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0